Sunday, 16 August 2009

Ke rumah En.Adib dan Dr.Alya

Assalamualaikum.

Tanggal 15/07/09, Sabtu, aku telah ke Banting. Aku pun tidak jangka sebenarnya aku akan ke sana. Tidak lah dirancang, tetapi semuanya kerana gerak hati untuk pergi. Konfius untuk pergi juga sebenarnya. Memang perangai aku buat keputusan on the spot dan angkat kaki, jalan. Tiket beli pada hari kejadian juga. Sebelum itu, sembang dengan Najwa. Dia yang bertanya aku pergi ke tidak. Ketika itu rasa dalam hati untuk pergi. Ketika buat keputusan untuk pergi, mulalah hubungi K.Azwati, dan beritahu Dr.Alya. Dengan izin Allah, aku hubungi K.Azwati, dan berjanji dengan beliau untuk pergi bersama-sama. Itu pun aku tidak tahu nama sebenar beliau. Yang aku tahu ialah Arteeza melalui YM dan blog. Orangnya cantik, tau! Aku mengajak housmate aku, Aida. Aku pernah bercerita kepadanya aku mengenali Dr.Alya. Jadi, dia pun ikut aku, mahu melihat juga, siapa Dr.Alya yang aku maksudkan itu.

Dari Tanjong Malim (10.30 pagi) ke Pudu menaiki bas dan ke Kelana Jaya dengan menaiki LRT. Sebelum itu, aku ke kedai dahulu bungkus hadiah untuk biras Dr.Alya. Sebenarnya, ke rumah beliau atas undangan adik ipar beliau berkahwin dan ada majlis. Asalnya, aku juga mahu bertemu mata dengan arwah bapa mertua beliau jika ada kesempatan, selepas Dr.Alya memberikan kad jemputan. Itupun jika aku berkesempatan pergi. Itu niat aku. Namun, tidak sempat, cuma dapat melihat dalam gambar arwah sahaja yang ditunjuk oleh Dr.Alya. Semoga arwah berada dalam ketenangan di sana. Ameenn...!!!

Berbalik pula pada kisah ke sana, sebenarnya rancang untuk tidur di sana. Namun, dalam keadaan seperti itu, aku rasa tidak elok pula kerana tuan rumah ada kematian. Tambah pula, rakan yang aku ajak, Aida ada peperiksaan. Sebab itulah mengambil keputusan untuk balik sahaja. Apapun, gembira juga pergi ke sana. Jauh juga rasanya perjalanan. Kak Sham memang pembaca peta yang bagus. Hehe. K.Azwati pula memang pemandu yang mengikut gerak hati. Hihiii...K.Azwati cakap, dia macam dah lama kenal aku. Kahkah..Mungkin sama-sama suka bercakap.Hohoho...Bagus juga, dunia blogging dan YM, aku dapat jumpa mereka. Alhamdulillah. Kenal bukan sebarang kenal. Orang hebat-hebat pula tu..tambah aku paling muda..Paling muda pun dah macam tua dari mereka pulak dah..badan aku ni...hehehe...Tidak mengapa, body datin katakan..kahkah...Aku boleh kenal kampung orang dan lihat keluarga Dr.Alya secara real. Apa yang aku suka, struktur binaan rumah orang di sana. Ada buat homestay lagi tu..Rumah tangga tinggi, aku suka tengok walaupun sebenarnya, aku takut tangga. Huhuhu..Rumahnya seperti rumah orang Perak juga. Kiranya dari Tanjong Malim sampai ke Kampung Endah.

Paling yang aku respek, ketika berborak dengan Kak Azwati, dia ada ceritakan pada aku, dia ada rakan, masa SPM dapat pangkat 2 sahaja, sekarang tengah buat Phd. Aku pula membalas dengan cerita seorang Profesor di UPSI. Profesor itu pernah menceritakan ketika aku mengikuti bengkel sambung pengajian untuk peringkat Master dan Phd. Profesor itu bukanlah pandai, tetapi dia kuat berusaha. Itulah katanya. Masa SPM dia tidak lulus Bahasa Inggeris dan mengambil STPM sebanyak 3 kali. Itulah yang jadi semangat pada aku. Orang-orang yang berjaya dan pernah berjaya masing-masing ada cabarannya. Cuma, orang tidak mengetahui siapa kita dan betapa susahnya usaha kita untuk menaiki tangga yang penuh cabaran itu. Kebanyakan orang yang aku lihat dan perhati sepanjang aku mengenali mereka yang berjaya itu, mereka itu menceritakan betapa sukarnya perjalanan hidup untuk menemui kejayaan. Sebab itulah aku mendekati mereka. Orang yang mahu berjaya akan dekati orang-orang yang berjaya sebagai sumber inspirasi. InsyaALLAH, semoga aku dapat mencapai cita-citaku kelak.

Mengenali Dr.Alya pula, beliau seorang yang sangat sederhana. Relax jer orangnya. Kiranya boleh masuk kalau bercakap. Dia buli pasal berat badan aku pun, aku layan jer..kehkehkeh..Pastinya, yang aku perhati, dia suka makan tapi badan kecik macam K.Azwati pun suka makan..Kelebihan mereka, walaupun suka makan, mereka maintain.Aku pulak, lain...Takper..one day,..aku kerja aku amik Jus Mate tu...kehkeh...Paling mengembirakan aku, aku ucapkan terima kasih pada kuasa mereka menemukan kami. Aku dapat rasa, walaupun baru kenal mereka, tapi seolah-olah sudah lama mengenali mereka. Mungkin sebab selalu YM dengan mereka terutamanya Dr.Alya. Beliau pernah marah aku..Ketika aku lalai, itu perkara biasa. Hihiii..sebab salah aku juga. Apapun terima kasih sangat-sangat. Aku berkawan dengan mereka yang lebih kakak daripada aku membuatkan aku lebih matang.

Masa aku sampai tu, aku ke khemah tempat air. Aku tanya, Kak Win ada..nak jumpa Kak Win..menggunakan nama gelaran itu. Tiba-tiba macam aku pernah tengok pula yang lelaki ni..owh, husband dia..jadi tanya lah dia..dan dia masuk ke dalam rumah mungkin beritahu Dr.Alya kot. Kami di jemput untuk duduk di ruang tamu itu. Lepas itu, husband dia tanya aku, ni..Afiti ker...aku cakap jer ya...yang lain..pula, dia cakap tak pernah nampak..huhuhu..Aku cakap sahajalah, Aida kawan aku..Ketika itu muncullah Dr.Alya.

Lepas itu, dia ajak makan. Aku cuba rasa sikit tempei yang dicampur hati ayam. Sedap pulak. Sebenarnya aku tidak makan tempei. Huhu. Tapi, tempei yang kering itu aku tidak suka. Mungkin yang ini fresh lagi kot. Sebab itu sedap tu...Lepas makan-makan, kami sembang-sambang kejap dan aku minta izin, sebab aku tidak sembahyang Zohor lagi. Dalam bilik sempat jumpa ibu saudara Dr.Alya. Aku lupa nama nenek itu. Selepas itu sempat kenal dengan ibu mertuanya.

Boleh tengok suasana kampung. Sempat lagi, aku curi tengok mempelam depan rumah Dr.Alya..Aku bisikkan pada K.Azwati, Ada pokok mempelam umah mereka..sedap ni..hehe..Berborak agak lama jugalah..bertanya khabar itu dan ini...dan sembang-sembang...apa yang disembangkan aku pun lupa. Aku rasa tidak kekok dengan mereka, mungkin kerana blog dan YM yang membantu. Sebab itu tidak ada rasa gementar jumpa Dr.Alya. Aku bangga dengan dia..Ilmu banyak, tapi sederhana. Aku rasa dia seorang pengurus yang baik, kerana aku lihat dalam file yang ditunjukkan oleh beliau. Cara guru di sana menguruskan pelajar-pelajar berdasarkan rekod Syahmie dan Zahin. Patutnya, guru-guru di sini sedemikian juga. Perkembangan pelajar diceritakan secara perinci. Benar, di sana lebih mementingkan perkembangan, di sini peperiksaan.

Lepas turun LRT

Aku dengan Aida

Tunggu K.Azwati

Peace..bila lah agaknya nak sampai niiii...

Banyak homestay di kawasan ni..


Akhirnya, dapat juga jumpa Syahmie ni...Comey sangat rupa orangnya..Tengok dalam gambar macam budak besar, tengok blog dia menulis, macam budak udah besar juga..tapi tengok kat luar, rupa-rupanya kecik lagi budak ni....hurmm..perjalanannya masih jauh kerana usianya sangat muda...dan terlalu muda...Semoga berjaya dik!!!


Zahin dan Syahmie..Masa aku bagi hadiah kat mereka, mereka tanya apa kat dalam tu..aku pun cakap buku. Pastu, tanya lagi, buku english ke B.M...Aku bagi buku B.M..buku itu aku beli di pesta konvo..balik tengok, edition lama..Ish..ish..tidak apalah, yang penting, isi dalamnya..aku rasa patut bagi buku B.M..buku english tu..tak payah cakaplah, mesti berlambak di rumah mereka. Jadi, bagi buku dalam B.M..Mereka cakap tak pandai nak baca buku B.M...Aku cakap, nanti ibu Syahmie dengan Zahin ajarlah...hehhehe...

Inspirasi untuk kurus..hehehehe

Sudah 4 kali Dr.Alya angkut air untuk kami ni

Merewang
Kami

Sambil sembang sambil ajak makan kali kedua

Dengan big boss yang nak pergi kubur arwah abahnya.

Bila beliau balik lagi, aku nak ajak Dr.Alya ke Thailand pula. Mungkin ketika itu aku sudah berkerjaya, senang sikit nak bergerak. InsyaAllah. Semoga pulang ke UK dengan selamatnya. Apapun, dapat berjumpa dengan Dr.Alya sememangnya amat bermakna. Terima kasih kerana banyak membantu diri ini. InsyaaALLAh aku akan kenang jasanya. Amat perlu untuk kita menghargai insan-insan yang hadir dalam hidup kita. Pertemuan dan mengapa pertemuan itu terjadi, semuanya Allah lebih mengetahui dan telah Tuhan aturkan sejak dari awal lagi dan Dia jugalah mengetahui sebab musababnya. Maka, aku perlu hargai apa yang telah dipertemukan dan ditemui dan diberikan.

2 comments:

arteeza said...

Salam Afiti, wahhh gitu. Banyak betul pujiannya.. nyaris-nyaris terangkat.. hehehe happy betul aritu. Good luck k!!

AFITI said...

wsalam kak..hamboi..laju masuk..kakakaka....akk kurus sng trgkat..hahahaha...sy ssh nk trgkat..lemak berkilo2..ni kak azwati..hehehe...goOD LUck Jugak yer..!!