Thursday 13 August 2009

Jalan Hilang Tekanan

Alhamdulillah.

Dalam keadaan jiwa yang tertekan, hambar dan kosong atas yang berlaku walaupun diri cuba bertenang, diri ini mengambil keputusan untuk keluar bersiar-siar. Semalam saya dan Muslim Aida berjalan-jalan mengambil angin di luar. Sengaja keluar untuk release kan fikiran selepas waktu maghrib. Singgah di restoran Shahira. Sudah beberapa hari tidak memasak nasi di rumah. Tidak ada selera. Makan makanan ringan-ringan sahaja.

Aida memesan nasi goreng daging merah. Akibat pelayan tersalah dengar, tiba pula nasi putih dan daging merah. Tidak mengapa, makan ajer...Saya pula, hari-hari dengan kuewtiaw celup. Makan dan makan. Muka pun macam tauke mee celup dah..hehe..Sekadar memenuhkan ruangan dalam perut sebenarnya. Kurang kawW sikit kuewtiaw hari ini. Biasanya sedap. Minta kicap masin dari pelayan. Ok lah sikit. Setelah membayar wang di kaunter, ambil keputusan ke kampus pula. Sengaja ke sana. Menikmati keindahan malam. Lega. Saya dan Aida ada persamaan. Jika tension, keluar. Aku suka suasana malam, kerana tenang, lega dan kurangkan ketegangan. Kebetulan aku dan Aida ketika itu bad mood. Fokus permasalahan pula, lebih kurang sahaja aku dengan dia. Jadi, perkataan jom keluar itu sudah biasa jika ada masalah. Masing-masing sudah faham. Terlajak ke kampus, mengambil gambar di sekitar kampus. Di sana sedang berlangsungnya pesta konvokesyen dan slot pada malam itu Forum Perdana "Ramadhan"

Itulah tabiat saya, jika tertekan, saya suka mengambil gambar, melihat sesuatu yang tenang dan mengembirakan. Malah, keluar..keluar..keluar...cari ketenangan.Itulah intervensi yang aku pilih.

"Problems can be settled. If we are choosing to face the problems, so never turn back and try to settle down it. Intervention is alternative to release our tension. "

Giliran saya yang ambil gambar Muslim Aida

Haip..hehe

Kami

Barisan siswi mendengar Forum Perdana


Aida yang ambil gambar saya nieyh!
Restoran Shahira, makan kuew tiaw celup..hehee

Gambar barisan siswa berkumpul. Saya snap ketika berlangsungnya Forum Perdana di UPSI

Alhamdulillah. Justeru, hargailah hari semalam kerana hari semalam dapat menenangkan sedikit hati kami dan dapat melegakan hati masing-masing. Perlu dihargai juga kawan ni, kerana masing-masing dapat berkongsi masalah. Itulah gunanya kawan. Pembelajarannya, sikap menghormati manusia perlu dipupuk, kelak diri dihormati sebagai sesama manusia. Hormat kerana pangkat dan harta itu hormat yang menjelikkan, namun hormat sebagai manusia itu meninggikan darjat seseorang.

~Keep Smiling~

2 comments:

StingRay said...

kalau rasa tertekan....banyak masalah....




aku akan ke cermin.Bila tgk muka hensem aku....rasa tenang....terus selesai masalah...



ehem ehem..... khoff khoffff.....

AFITI said...

Hensem erk..?Boleh mengorat nih..muahahaha..


Kalau hensem xper...kalau x hensem..makin lah tertekan..

Kalau cantik xper..kalau x cantik..makinlah tensen..huhuhu..